fredag 17 oktober 2014

Göteborg - Istanbul 4 Genom Wien till Bratislava



Dagen därpå ska jag försöka ta mig hela vägen upp till Wien och jag börjar cykla så fort jag fått ned tältet, ätit frukost och druckit kaffe. Det är 18 mil till Österrikes huvudstad så det gäller att hålla tempot. 


Eurovelo 6 där den ringlar sig fram genom Österrikes kuperade landskap

Men jag kommer ingen vart. Jag gör stopp för att ladda telefonen på ett litet flodcafé, äter en god gulashsoppa och dricker en öl. Längre fram stannar jag till igen och går in och handlar på Lidl, stannar sedan åter för att ta kort, dricka kaffe och ta en glass. Nää, nu fasen gäller det att göra några mil....


Svårt att låta bli...






















Några dagscyklister som pausat på vägen under dagen

Jättelika/långa flodbåtar trafikerar Donau med flagg från flera olika Europeiska länder

På eftermiddagen stöter jag på ihop med norrmanen, Arne, som jag cyklat om några gånger men som pga alla mina stopp hunnit ikapp mig. Arne har en cykelkärra som han drar på och det sinkar takten något. Men jag är ganska pratsugen av mig efter alla dagar ensam på cykeln så saktar jag av och håller hans takt. Vi gör sällskap och tar sedan in på ett enkelt härbärge i Tunll ungefär 35 km utanför Wien. Efter en dusch och en öl på rummet cyklar vi in till centrum för att äta och kolla fotboll. Det är ju VM. Kocken måste dock ha haft för mycket pommes frites över för jag fick ett helt berg, lagom för ett fotbollslag, till hamburgaren. Men det visade sig snart att potatisen till Arnes stek var i samma omfattning. 


Arne med cykelkärra strax efter att vi träffats

En lägre variant av cykel

Ännu en modell som man kan träffa på

Dagen därpå skiljs jag och Arne åt i Wien där han ska stanna några dagar och jag cyklar vidare mot Bratislava. Så fort jag lämnat huvudstaden kommer regnet och jag får kasta mig in under ett träd för att ta skydd för de värsta skurarna. Det blir sedan en ganska tråkig cykling i blåst och småregn uppe på en vall som varar i flera mil. Men när jag kommer till Slovakien och Bratislava spricker det upp, något. Bratislava är en fantastiskt vacker och gammal stad med små medeltida gränder, kullerstensgator och färggranna hus som ser ut som gräddfyllda bakelser.


 Jag hittade ett billigt och spartanskt studentrum som hyrdes ut under sommaren (det fanns inte ens dasspapper)  och gick mot kvällningen in till centrum där jag fick se Argentina åka på pisk i slutminutrarna mot Tyskland i VM-finalen. De spanska tjejerna som satt i baren jublade högt. VM 2014 var över. 




Pittoresk medeltida stad

Gatubild - Bratislava

En riktigt 'spicy' soppa fick delvis avsluta min visit i Bratislava







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar